Czym się różni grafika wektorowa od rastrowej?
Grafika wektorowa
Grafika wektorowa jest inaczej zwana grafiką obiektową. W skrócie mówiąc, jest to obraz przedstawiony za pomocą kształtów i krzywych, które są swego rodzaju matematycznym zapisem konkretnych proporcji i odległości między elementami. Taki zapis sprawia, że możemy swobodnie pomniejszać i powiększać takie pliki.
Grafika obiektowa występuje najczęściej w wysokiej rozdzielczości 300 DPI oraz posiada przestrzeń barwną CMYK, ponieważ potem, podczas wydruku, kolory będą niemal idealnie odwzorowane (w drukarce stosuje się właśnie kolorowe tusze CMYK).
Najczęściej używane formaty plików wektorowych
-PDF (obsługuje również grafikę rastrową)
-AI
-EPS
-SVG
-CDR
Najczęściej używane programy do obróbki grafiki wektorowej i ich formaty
-Adobe Illustrator
-Corel Draw
-Affinity Designer
-Inkscape
Cechy grafiki wektorowej
-jest skalowalna (z wyłączeniem swobodnego zmniejszania i zwiększania bez utraty jakości obrazu)
-nie ma subtelnego przejścia między kolorami
-nie jest do końca szczegółowa
Najczęstsze stosowania grafiki wektorowej
-przy rysunkach technicznych
-przy prezentacjach (wykresy, diagramy)
-przy tworzeniu logo
-w typografii
Zalety i wady grafiki wektorowej
ZALETY | WADY |
Grafika wektorowa waży mniej niż rastrowa | Obraz nie jest szczegółowy |
Swobodne skalowanie bez utraty jakości obrazu | Nie ma swobodnego przejścia między kolorami |
Grafika rastrowa
Grafika rastrowa – inaczej zwana jest również bitmapą czy rastrem. Jest to, najogólniej mówiąc, siatka, która składa się z pikseli o tych samych wielkościach. Należy pamiętać o tym, że każdy piksel ma swój przypisany kolor oraz umiejscowienie oraz, że nie ma czegoś takiego jak piksel składający się z dwóch barw. Grafikę rastrową zaczęto powszechnie używać od około 1970 roku, kiedy to firma Texas Instrumenst (Stany Zjednoczone) pierwszy raz ją opatentowała. Współcześnie bitmapa jest rozpowszechnioną formą ukazywania obrazu cyfrowego. Świetnym przykładem grafiki rastrowej mogą być na przykład zdjęcia z aparatu cyfrowego.
3 podstawowe tryby koloru w grafice rastrowej
-tryb kolorowy – oznacza to, że każdy piksel ma przyporządkowany kolor z danego modelu przestrzeni barw (np. RGB czy CMYK)
-tryb czarno-biały – czyli, jak sama nazwa wskazuje, występują tylko czarne i białe piksele
-tryb monochromatyczny (inaczej skala szarości) – w tym trybie występuje czarny, biały oraz wszystkie odcienie szarości
→ RGB (R-RED; G-GREEN; B-BLUE) - To jeden z modeli przestrzeni barw, wykorzystywany w obrazach wyświetlanych cyfrowo (przykładowo są to skanery, aparaty cyfrowe).
→CMYK (C – CYAN, M – MAGENTA, Y – YELLOW, B – BLACK) - Jest to nie tylko jedna z przestrzeni barw, ale także komplet podstawowych kolorów farb stosowanych w drukarkach.
Najczęściej używane formaty plików rastrowych:
-PDF (obsługuje również grafikę wektorową)
-JPG
-JPEG
-PNG
-TIFF
-GIF
Najczęściej używane programy do obróbki grafiki rastrowej
-Adobe Photoshop
-GIMP
-Paint
Cechy grafiki rastrowej
-dobrze się kompresuje (kompresja stratna i bezstratna)
-jest skalowalna (z wyłączeniem swobodnego zmniejszania i powiększania bez utraty jakości obrazu)
-jest szczegółowa (subtelne przejścia między kolorami)
-może zajmować dużo miejsca (od paru do kilkuset MB)
Zalety i wady grafiki rastrowej
ZALETY | WADY |
Subtelne przejścia między kolorami | Podczas kompresji (stratnej) grafika ulega pogorszeniu |
Szczegółowy oraz wyraźny obraz | Utrata na jakości podczas powiększania obrazu |
Dużo odcieni kolorystycznych i światłocieni | Mogą zajmować dużo miejsca, jeśli rozdzielczość obrazu jest wysoka |
Porównanie grafiki wektorowej i rastrowej (obraz)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz